Master Plan Λιμανιού Ραφήνας:”Κάλλιον το προλαμβάνειν, παρά το Θεραπεύειν”

“Αν δεν ξέρεις που πας, όλοι οι δρόμοι σε οδηγούν εκεί…”
Ανώνυμος

Προ μηνός περίπου δημοσίευσα ένα διαδικτυακό άρθρο με τίτλο: “Master Plan λιμανιού Ραφήνας: Εμείς ξέρουμε τι θέλουμε;”, όπου προσπάθησα να εξηγήσω απλά ότι αν δεν έχεις όραμα για μια παραθαλάσσια πόλη που έχει και λιμάνι και δεν ξεκαθαρίσεις τα όρια του ενός και του άλλου, κάποια στιγμή θα κληθείς να αποφασίσεις για μια πιθανά βίαιη αποκόλληση των σιαμαίων (πόλη-λιμάνι) με πιθανώς οδυνηρές συνέπειες για την ποιότητα ζωής των κατοίκων και της εύρυθμης λειτουργίας της πόλης.

Πολύ δε περισσότερο που, στην περίπτωση της Ραφήνας, οι γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών επιταχύνουν την ραγδαία αναβάθμιση του λιμανιού εις βάρος της πόλης, μια που η πόλη έχει αφεθεί να πορεύεται μόνη της και απο μικρό χωριουδάκι να γίνει πόλη, χωρίς κανένα απολύτως σχέδιο ανάπτυξης και χωρίς όραμα για το μέλλον.

Με δεύτερο άρθρο, προ δεκαπέντε περίπου ημερών, έκανα ένα βήμα παραπέρα προσπαθώντας να συνειδητοποιήσουμε τί προσπάθεια απαιτείται για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση και να αποφασίσουμε αν θέλουμε μια πόλη Ραφήνα με ένα λιμάνι, ή ένα λιμάνι με μια πόλη που λέγεται Ραφήνα.

Και ξεκαθάρισα ότι για να μπορέσει η Ραφήνα να αναπτύξει την αγορά της θα πρέπει προηγουμένως να εκπονήσει ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο πλάνο οικονομικής ανάπτυξης της πόλης. Ειδάλλως, όσες προσπάθειες για την ανάπτυξη της αγοράς της και να κάνει, θα είναι συνήθως αποσπασματικές και παράταιρες, μια που δεν θα εντάσσονται μέσα σε ένα ενιαίο και ολοκληρωμένο στρατηγικό πλάνο μάρκετινγκ.

Αυτό το στρατηγικό πλάνο μάρκετινγκ θα πρέπει να αρχίζει με μια ανάλυση του “που βρισκόμαστε τώρα” με στόχο τη δημιουργία στρατηγικού οράματος για την πόλη της Ραφήνας, σε συνδυασμό με το λιμάνι. Αντικείμενο της μελέτης θα είναι η εξέταση των δυνατοτήτων Ανάπτυξης της περιοχής μέσα σε ένα πλαίσιο Αειφορίας. Ο ορισμός της Αειφορίας, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, είναι όταν μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του παρόντος, χωρίς να υποσκάπτεται η δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να αντιμετωπίσουν τις δικές τους ανάγκες.

Συνεπώς, η σύγχρονη έννοια της Ανάπτυξης είναι συνυφασμένη με την Αειφορία και συνδυάζει και προϋποθέτει τις ακόλουθες έννοιες:

● Οικονομική βιωσιμότητα, δηλαδή κερδοφορία
● Σεβασμό στο περιβάλλον
● Ενταξη στο κοινωνικό σύνολο και αποφυγή δημιουργίας τουριστικών ‘γκέτο’ αποκομμένων από την τοπική κοινωνία.

Για κάθε Δήμο στόχος πάντα θα είναι η δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος για να ζεί και να εργάζεται κανείς, καθώς και να τον επισκέπτονται κάτοικοι άλλων περιοχών. Θα πρέπει, συνεπώς, να δημιουργηθεί ένα Όραμα για τον Δήμο το οποίο να αποτυπωθεί και να συμφωνηθεί από και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Το Οραμα αυτό θα προσδιορίσει και τις κατευθύνσεις στρατηγικής ανάπτυξης οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες με τις δυνατότητες που προσφέρει η περιοχή.

Δεν υπεισέρχομαι σε τεχνικά θέματα του μάστερ πλαν του λιμανιού τα οποία είναι εκτός της δικής μου εμβέλειας και εξειδίκευσης, όπως οι γιγαντιαίοι λιμενοβραχίονες, το υδατοδρόμιο, η τριχοτόμηση της πόλης με την έλευση του προαστιακού και της Αττικής οδού και άλλα πολύ σοβαρά θέματα τα οποία, όταν αποτολμήσουμε να φανταστούμε την εικόνα της πόλης της Ραφήνας κατα το στάδιο της κατασκευής τους, το οποίο θα διαρκέσει αρκετά έτη, έρχεται στο μυαλό μας μια εικόνα τραγική, από μια Ραφήνα απροσπέλαστη που οδηγεί στην κατάθλιψη. Οσο για την εικόνα της πόλης μετά την αποπεράτωση των έργων, αυτή δεν θα έχει καμμία απολύτως σχέση με αυτό που βλέπουμε σήμερα…

Για μια ακόμη φορά θέλω να δώσω έμφαση στο θέμα του ότι εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι για αυτά που έρχονται για να μην καταληφθούμε “εξαπίνης”. Το να κλείσουμε με αγωνιστικές κινητοποιήσεις το λιμάνι, αποτελεί αντίδραση, όχι δράση. Είναι κατασταλτικό και όχι προληπτικό μέτρο. Και βέβαια θα το κάνουμε, ως τελευταίο ανάχωμα στην πλήρη αλλοτρίωση και καταστροφή του αστικού ιστού της Ρσφήνας. Ομως, ο Δήμος της Ραφήνας θα πρέπει να είναι έτοιμος με ένα δικό του σχέδιο για την ανάπτυξη της πόλης, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του λιμανιού.

Σύσσωμες οι δημοτικές παρατάξεις που απαρτίζουν το σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και, πριν πούμε το τελικό “Μολών Λαβέ”, να προτείνουμε ένα δικό μας σχέδιο για το σε ποια Ραφήνα θέλουμε να ζούμε και να εργαζόμαστε.

Είμαστε ικανοί να το κάνουμε;

Βιογραφικό

  • Ο Πλάτων Θωμάς είναι οικονομολόγος, σύμβουλος μάρκετινγκ και πωλήσεων, πιστοποιημένος εκπαιδευτής και συγγραφέας.
  • Διαθέτει 43ετή εργασιακή εμπειρία ως ανώτερο στέλεχος στους τομείς Marketing και Πωλήσεων κατά βάση σε πολυεθνικές, αλλά και σε ελληνικές εταιρείες, στους κλάδους των καταναλωτικών προϊόντων και των υπηρεσιών, καθώς και ως επιχειρησιακός σύμβουλος και ως εκπαιδευτής.Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MSc.) στο Marketing από το Πανεπιστήμιο Newcastle Upon Tyne της Αγγλίας.Είναι εμπειρογνώμονας του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, εντεταλμένος εκπαιδευτής του Chartered Institute of Marketing της Αγγλίας, πιστοποιημένος εκπαιδευτής του Sandler Sales Institute των ΗΠΑ καθώς και του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης.
  • Έχει συγγράψει 5 βιβλία σχετικά με το Marketing, την Έρευνα Marketing τις Εξαγωγές (υπο δημοσίευση) και τις πωλήσεις.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.