Πού και γιατί δεν πέφτουν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Εν αναμονή μια κάποιας παρέμβασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στην οποία το Υπουργείο Ναυτιλίας κοινοποίησε μια περίπτωση ακτοπλοϊκής εταιρείας για έλεγχο και της λειτουργίας του Πατρατηρίου Τιμών στη Ακτή Βασιλειάδη, οι ταξιδιώτες εξακολουθούν να έρχονται αντιμέτωποι με τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στις γραμμές του Αιγαίου

Αν και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) σημειώνει σε κάθε ευκαιρία ότι οι τιμές για φέτος στις μεγάλες γραμμές του Αιγαίου παραμένουν σταθερές και σε κάθε περίπτωση δικαιολογεί με μία σειρά επιχειρημάτων (κόστος καυσίμων, αύξηση λειτουργικού κόστους λόγω πληθωρισμού, κ.λ.π.) μια ματιά στο στο ύψος των εισιτηρίων κυρίως στις γραμμές που δραστηριοποιούνται και ταχύπλοα είναι ικανή να δείξει ότι κάτι δεν πάει καλά με τον ανταγωνισμό και την τιμολόγηση.

Στις κυριότερες γραμμές κορμού που λειτουργεί ο ανταγωνισμός, είτε πρόκειται για συμβατικά είτε για ταχύπλοα, τα ναύλα εμφανίζονται συγκρατημένα, μάλιστα σε κάποιες γραμμές ελαφρώς μειωμένα σε σχέση με πέρυσι, σημειώνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες.

Ωστόσο υπάρχουν και γραμμές που η εικόνα διαφοροποιείται «ελαφρώς» όταν σε αυτές δραστηριοποιούνται δυο η περισσότερα ταχύπλοα διαφορετικών εταιρειών ή μόνο μίας εταιρείας.

Το παράδειγμα της γραμμής Θήρας – Ίου

Στη σύνδεση για παράδειγμα Θήρας-Ίου, με περίπου ίδια ώρα αναχώρησης κοντά στις 10 το πρωί, η μια ακτοπλοϊκή κοστολογεί το δρομολόγιο στην οικονομική θέση του ταχύπλοου που έχει στη γραμμή στα 44,70 και η άλλη στα 45 ευρώ.

Σε άλλη μέρα όμως που στη συγκεκριμένη γραμμή μένει μόνο μία εταιρεία κοστολογεί τη σύνδεση με 64,70 ευρώ.

Επίσης άλλα παραδείγματα: Στη γραμμή Σαντορίνη-Ίος τη μία ημέρα που είναι δρομολογημένα δυο ταχύπλοα της ίδιας εταιρείας η τιμή είναι στα 62-64 ευρώ ενώ την άλλη ημέρα που υπάρχει και ανταγωνιστικό ταχύπλοο οι τιμές κυμαίνονται τις πρωινές ώρες μεταξύ των ανταγωνιστικών ταχυπλόων στις τιμές 44-45 ευρώ ενώ τις μεσημβρινές ώρες που το ταχύπλοο είναι ένα η τιμή ανεβαίνει στα 62 ευρώ. Να σημειωθεί πάντως ότι και τα ταχύπλοά είναι διαφορετικού μεγέθους στη ίδια γραμμή.

Ωστόσο από την άλλη πλευρά το ίδιο ταχύπλοο στη μία γραμμή που υπάρχει ανταγωνισμός προσφέρει μια τιμή που ισοδυναμεί με 0,60 ευρώ ανά μίλι και την άλλη γραμμή που δεν έχει ανταγωνισμό τιμολογεί με 3,25 ευρώ ανά μίλι.

Οι παράγοντες της ακτοπλοϊας

Σε κάθε περίπτωση όπως τονίζουν παράγοντες του κλάδου από τα παραπάνω προκύπτει ότι μια υγιής τιμολόγηση όπως και η διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού θα πρέπει να είναι το πρώτο μέλημα της πολιτείας.

Πάντως παράγοντες του ΣΕΕΝ σχολιάζοντας τις συγκρίσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας μεταξύ γραμμών με βάση τα μίλια, επισημαίνουν ότι δεν είναι μοναδικό κριτήριο τιμολόγησης το πόσα μίλια είναι ένα δρομολόγιο. Σημαντικό ρόλο παίζει η συχνότητα της γραμμής, η μέση πληρότητα, το κόστος λειτουργίας του πλοίου κ.λ.π.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μία γραμμή μιας συγκεκριμένης απόστασης π.χ. 100 μίλια μπορεί να έχει μεγάλη συχνότητα και περίπου σταθερές πληρότητες όλο το χρόνο, ενώ μια άλλη αντίστοιχης απόστασης ένα πλοίο που δρομολογείται όλο το χρόνο να έχει πολύ μικρότερη μέση πληρότητα, να είναι κυρίως εποχιακής λειτουργίας, κ.λ.π.. Όμως και στις δυο περιπτώσεις το λειτουργικό κόστος του πλοίου είναι το ίδιο, συνεπώς δεν μπορεί να έχουν την ίδια τιμολογιακή πολιτική εφόσον βέβαια το ζητούμενο είναι να είναι και το πλοίο βιώσιμο.

ot.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.