Ραφήνα Λαύριο: Τι αναμένεται να αλλάξει στα λιμάνια – Τι είναι το σύστημα χρονοθυρίδων

Στο τέλος του μήνα αναμένεται να παραδοθεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η μελέτη για τη δημιουργία συστήματος χρονοθυρίδων σε Θαλάσσιους Λιμένες (Sea Port Time Slots System), μέσω του οποίου αρκετοί – μεταξύ των οποίων και ο ΥΝΑΝΠ Χρήστος Στυλιανίδης που το πρότεινε – πιστεύουν ότι θα δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα των ταυτόχρονων αφιξοαναχωρήσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας για τις οποίες πολύς λόγος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα.

Αν όντως όπως υποστηρίζει το ρεπορτάζ η ιδέα προήλθε από την αεροπορική βιομηχανία στην οποία τα slots είναι μια πάγια πρακτική που ακολουθείτε εδώ και πολλά χρόνια, τότε ένα από τα σύνθετα ζητήματα που θα απασχολήσουν τους μελετητές είναι το πως στήνει κανείς ένα τέτοιο σύστημα σε μια βιομηχανία η οποία δεν έχει μόνο δύο σημεία να ενώσει, αυτά της αναχώρησης και της άφιξης, αλλά πολλά περισσότερα μιας και τα πλοία της ακτοπλοΐας, πλην αυτών της Κρήτης, καταπλέουν σε αρκετά διαφορετικά λιμάνια στην διάρκεια ενός πλήρους ταξιδιού.

Ένα ακόμη σημαντικό θέμα που θα απασχολήσει τους μελετητές είναι το που πρέπει να ρίξουν το βάρος τους, στα μεγάλα λιμάνια της ενδοχώρας από τα οποία ξεκινούν τα πλοία ή στα λιμάνια των νησιών ;

Τα μεγάλα λιμάνια της ενδοχώρας, όπως ο Πειραιάς, η Ραφήνα, το Λαύριο, ακόμη και τα λιμάνια της Κρήτης και συγκεκριμένα τα λιμάνια του Ηρακλείου και των Χανίων, ανάλογα με τις υποδομές τους και τις θέσεις ελλιμενισμού που διαθέτουν θεωρούνται λιμάνια ασφαλή, κάτι που σημαίνει ότι η ταυτόχρονη αναχώρηση πλοίων της ακτοπλοΐας ακόμη και για τους ίδιους προορισμούς είναι εφικτή.

Το πρόβλημα είναι τι γίνεται όταν τα δύο, τρία, τέσσερα, πλοία που έχουν φύγει π.χ. από τον Πειραιά ταυτόχρονα, φτάνουν ταυτόχρονα στην Πάρο ή στη Νάξο. Ποιος μπαίνει και ποιος φεύγει πρώτος και ποιος δεύτερος.

Συνεπώς το πρόβλημα εντοπίζεται στα νησιωτικά λιμάνια και όχι στα λιμάνια αναχώρησης στην ενδοχώρα και εκεί πρέπει να δοθεί το βάρος της μελέτης.

Αλλά ακόμη και αν φύγουν ταυτόχρονα και το ένα είναι ταχύπλοο και το άλλο συμβατικό και πάλι θα υπάρξει πρόβλημα ακόμη και αν το ταχύπλοο φύγει αργότερα από το συμβατικό.

Αυτό είναι και ένα από τα κυρίαρχα ζητήματα, το πως δηλαδή θα διασφαλιστεί ότι τα συμβατικά πλοία που φεύγουν νωρίτερα από τα ταχύπλοα θα μπορούν να κρατήσουν το πλεονέκτημα αυτό έναντι του ανταγωνισμού που δέχονται από τα ταχύπλοα τα οποία λόγω της ταχύτητας τους φτάνουν νωρίτερα και φεύγουν νωρίτερα.

Από την άλλη όμως είναι δίκαιο να συμβεί κάτι τέτοιο ; Αν έχει ένα πλεονέκτημα το ταχύπλοο είναι αυτό ακριβώς, η ταχύτητα του. Για το λόγο αυτόν άλλωστε είναι ακριβότερο το εισιτήριο τους σε σχέση με ένα συμβατικό.

Τελικά αυτή η μελέτη είναι πολύ σοβαρότερη από ότι αρχικά έδειχνε και ο κίνδυνος που υπάρχει είναι μήπως προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από όσα πάει να επιλύσει. Θα δείξει…

Σε κάθε περίπτωση πάντως ένα είναι σίγουρο, πως η υφιστάμενη κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί και πως πρέπει να μπει μια τάξη στα δρομολόγια της ακτοπλοΐας.

Γιώργος Σκορδίλης

Πηγή: Reporter.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ανατολική Αττική και όλη την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο irafina.gr.
Κάντε like στη σελίδα του irafina.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το irafina.gr στο Twitter

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

© 2022 - iRafina. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.